9 januari 2012

Slut på shoppingstrejken och andra små framsteg

Jag har mer eller mindre försökt inredningsshoppingstrejka sen vi började bygga, för jag ville inte handla nya saker innan jag vet med säkerhet att de passar in i huset sen. Men nu när materialen är valda får man nog börja köra på med olika större och mindre anskaffningar.

Några snabba reafynd som jag gjorde häromdan på Hemtex är dessa gråa lakan till sovrummet och gråa handdukar till endera badrummet.



I våra gråvita badrum skulle det ju vara lätt att piffa till det mera färggranna detaljer (höll redan i några härligt turkosa grejor), men på nåt vis har det blivit lite min stil att hålla färgpaletten väldigt stram och enkel. Så det får bli bara grått och vitt än så länge.

Nya möbler till huset har jag funderat på en hel del. Egentligen klarar vi oss ganska långt med det vi har, men en ny matgrupp är det som det är mest akut med. Och med tanke på att leveranstiderna ofta är ganska långa, borde man kanske börja bestämma sig för nåt snart. T.ex. har BoConcept-lampan jag fick i present i november ännu inte kommit, så man ska nog kanske vara ute i tillräckligt god tid.

Helt bestämt är det inte, men just nu toppas önskelistan av en sån här kombination till matplatsen:

Bord från BoConcept. Det är på rea nu, så man borde kanske slå till om vi ska ha just detta.


Bild: Vepsäläinen


och stolar från Calligaris

Bild: http://www.abitarearreda.it/

De där stolarna kändes redan som "kanske" när jag såg dem med metallben, men när jag bongade den här träbensversionen i en italiensk webbshop så då tände det direkt. Det är lite Italy meets Scandinavia, vilket jag gillar. Och efter en viss argumentation så fick jag den äkta hälften också att gilla dem. ;)

På den konkreta byggfronten har det på sistone varit aktivitet mest inom elmonteradet. Under trettondagshelgen var vi själva lite till huset och fixade; undertecknad tillbringade några kvällar med att skruva fast ytbeslagen på alla fönster (eller vad de nu heter, de där hålbrickorna och handtagen som man öppnar fönstrena med) och få persiennerna i skick. De var visserligen förmonterade, men en hel del skulle man nog skruva och trixa  innan alla delar var kopplade och gardinerna i bruksskick. Heh, jag är alltid lite så här stolt då jag klarat av nåt sånt här praktisk-tekniskt och helt själv! ;)

Mannen i sin tur drog ett verkligt gym-pass idag vid huset. Laattapistes kakelleverans anlände och han fick "äran" att kånka in alltihop i huset från gården. Så lådorna står nu prydligt och väntar på att kakelläggaren ska börja.

En hel del annat intressant är på gång också denna vecka, men mer om det efterhand...


Olen rakentamisen ajan pysyteellyt aika hyvin sisustusostoslakossa, mutta nyt kun talon pinnatkin on valittu ja raamit selvillä uskaltaa tässä jo alkaa tehdä erilaisia hankintoja. Aloitin harmailla makuuhuoneen ja kylppärin tekstiileillä Hemtexin alesta ja ostoslistalle hahmottelen jo kovasti ruokaryhmää, etenkin kun toimitusajat näyttää olevan aika pitkiä (esim. se marraskuussa tilaamaamme BoConceptin lamppu ei ole vieläkään saapunut). Pöytäehdokkaana on tällä hetkellä (edellisestä lauseesta huolimatta ;) ) BoConcept ja tuoleiksi bongasin italialaisesta nettikaupasta Calligarisin Basil tuolin puisilla jaloilla. Kauniin italialais-skandinaavista ja voisi kyllä olla meille just hyvä.

Raksaamisen puolella viime aikoina on edistystä tapahtunut mm. sähköasennusten parissa ja loppiasviikonloppun aikaansaannoksia on allekirjoittaneen osalta ikkunoiden pintahelojen ja sälekaihtimien (loppu-)asennus. Vähän tässä on rinta rottingilla - olo kun moisen homman sain tehtyä ihan itse. :D Oli onneksi sen verran selkeät ohjeet että teoreetikkokin tajusi.

Mies taas on tehnyt raavaan miehen hommia roudaamalla tänään pihaan saapuneen Laattapisteen kuorman sisälle taloon. Siellä nyt laattapaketit odottaa laatoittajaa.

Muutakin mielenkiintoista odotellaan tälle viikolle, mutta niistä jutuista lisää myöhemmin.

2 kommentarer:

  1. Precis ett sådant matbord skall vi ha (fast inte BoConcept). Hittade ett förmånligt i KodinAnttila för 449€ och längden var 210 cm (sällan vi hittat så långa av dessa högglansiga). Egentligen letade vi efter 220 cm, men nog skall väl 4 stolar rymmas vid 210 cm bord också, vi försökte nog mäta och prova med olika stolar (vi har ju våra stolar hemma redan).

    SvaraRadera
  2. Bra smak, Jessica ;) Asko hade också en variant, jag var riktigt nära att köpa därifrån när de hade flyttrea här en tid tillbaka.

    Faktiskt skulle jag allra helst ha velat ha ett bord med mattare yta, för jag är lite rädd att det blir väl mycket högglansigt i köksregionen. Det är bara det att de matt-vita bord jag hittat kostar så mycket mera... :/

    SvaraRadera