19 november 2012

Jumbostjärnor och julgrenar

I år känns det att jag väntar på julen extra mycket, när vi för första gången ska tillbringa den i eget hus. Jag måste erkänna att jag i min iver tjuvstartat med julbelysningen. Jag brukar inte i normala fall sätta upp fönsterstjärnor och sånt före lillajul, men, men...

Voilà: en jumbostjärna (á la Clas Ohlson) till köksfönstret:




Den är ännu utan ljuskälla, för den borde ha en som man pluggar i taket och inte en med sladd ut till ett vägguttag. Men jag undrar om den nu nödvändigtvis behöver ha ljus inuti överhuvudtaget. Det blir ju ändå en hel del levande ljus här i köks-/vardagsrumsregionen, så det kanske de får stå för mysfaktorn. 

En ljusslinga har också hittat upp till övervåningen. Får jag presentera: en julgren :D





Tänä vuonna joulunodotus on intensiivisempää kuin aikoihin, varmaan koska joulu vietetään ensimmäistä kertaa uudessa kodissa. Vaikka normaalisti tapaan odottaa kuun vaihteeseen ennenkuin laitan jouluvalot, on tänä vuonna tullut otettua ihan reipas varaslähtö. Keittiönikkunaan löytyi Clas Ohlsonilta jumbokokoinen paperitähti. Se on toistaiseksi vailla valonlähdettä, kun tarvitsisi kattoon tökättävän eikä pistokemallisen lampun. Harkitsen kyllä vähän sen jättämistä ilman valoa, siinä kun on näyttävyyttä tarpeeksi jo itsessään ja tässä keittiö/olkkarissa kuitenkin käytetään paljon kynttilöitä ja tuikkuja tunnelmantekijöinä.

Yläkertaankin on hiipinyt taas yksi valosarja, siellä ollut oksa on nyt tuunattu vähän niinkuin pikku joulupuuksi.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar också Clas O:s julstjärnor, tycker de är bland de finaste som finns på marknaden. Vi har tre st i mellanstorleken i vardagsrummet. Blir nog sugen på att plocka fram dem nu när man ser julbelysning i var och varannan blogg. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänker att det just är alla andra inspirerande bloggar, som fått mig att tjuvstarta! :D

      Radera