13 september 2011

Bygget avancerar nu ganska långsamt. Taken ska göras färdiga den här veckan, men det dåliga vädret har ställt till det lite. De sista ventilationsgrejerna har fixats uppe på taket, men i takutrymmet fattas ännu nån konstruktion (stege, "brygga") som gör att man ska kunna  röra sig där också efter att blåsullen är på plats. Ja, och blåsullen är alltså inte på plats den heller.

Dörr- och fönsterleveransen har nu dragit över det lovade datumet, för man kan väl konstatera att efter tisdag är det inte längre riktigt " i början av veckan". Dörrarna borde ha kommit i mitten på förra veckan. I och för sig är jag nöjd att de inte står på gården i spöregnet och väntar, men jag hoppas att själva installationen åtminstone inte blir försenad...

Inredning och möbler har jag hunnit fundera en del på i väntan på nåt konkret... och nu ser det ut att vi faktiskt ändrar planerna med matgruppen och skippar 69:orna från Artek.... Men mer om det en annan gång.

I stället tänkte jag avrunda med att tacka Jessica från Livet på Bränntomt för att ha gett mig en blogg-award :) och svarar på frågorna i anslutning till den.

1. Varför började du blogga?
Jag ville dokumentera bygg- och inredningsprocessens skeden och hålla reda på mina idéer och funderingar, bilder och länkar på ett någorlunda strukturerat, "sökbart" och interaktivt sätt.
2. Vilka bloggar följer du?
Just nu kretsar mina tankar mycket kring det här hustemat, så därför följer jag tätast med andra byggbloggar. Bloggar generellt om design och inredning intresserar också, liksom förstås vänner och bekantas bloggar om livet i stort.
3. Favoritfärger?
Det här svarade jag på redan i ett tidigare inlägg. Vitt är nr 1 i inredningen, svart och grått i kläderna, något stänk naturnyanser och pasteller i bådadera. 
4. Favoritfilm?
Svår fråga, det finns så mångra bra. Men egentligen föredrar jag nog tv-serier framom filmer.
5. Vilket land/länder drömmer du om att besöka och varför?
Just nu mitt i detta regn och rusk far nog tankarna till sol och värme och långa, vita stränder, nånstans långt borta. Men på önskelistan finns också bl.a. USA, dit jag aldrig varit, och Japan som känns som ett otroligt fascinerande och annorlunda land.

2 kommentarer:

  1. Hej igen! Nu kommer jag mer fler frågor ;) Det är nämligen så att det lutar mot att vi bygger på tomten bredvid det där ljusgula huset, men vi ska ännu fundera tills måndag eller tisdag. Har ni bergsvärme eller vanlig el?! Vi funderar på bergsvärme, men det är ju ganska dyrt så vi är lite osäkra. Billigare i längden blir det ju men... Hur har ni resonerat ang värmen?

    Finns det många barnfamiljer där på vägen? Vad skulle du uppskatta att medelåldern är? Skulle ju vara kiva att ha andra barnfamiljer runt om, eller ska vi säga som så, att det är ju en liten bonus :) Tack om du orkar besvara mina frågor! Om allt går som vi önskar är huset inflyttningsklart i augusti 2012 :)

    Maria (A & E´s mamma)

    SvaraRadera
  2. Åå, häftigt om ni sku komma dit!!

    Jo, det är nog flera familjer där med barn i dagisåldern, så man är nog lite i samma båt. :)

    Vi fundera nog på bergsvärme, men skippade det ändå eftersom huset blir ganska litet och energieffektivt. Men som tillägg till elen har vi sen lite andra värmekällor som ackumulerande spis och möjligen solpaneler.

    SvaraRadera