28 december 2011

Målning - check!

Vips var det jul här också mitt i byggandet och bloggandet! Måste väl notera det helst med en liten bild. :)



Vi tog den lätta utvägen och ställde ännu inte till med nåt större julfirande i eget hushåll det här året, utan åkte glatt "hem" till mammas julbord. Så skönt, mitt i allt stressande. På annandagen var vi dock tillbaka igen och höll i sopskaftet på bygget.

Målaren börjar nu vara mer eller mindre klar med väggarna! Det har gått raskt och effektivt undan och väggarna är så fina, Reinisalo & co får nog tummen upp!

Mest är det vitt som gäller, som här i köket:


Men på några ställen finns också lite annat. I övervåningens aula t.ex. strävade jag efter en lite mer ombonad effekt med en mellangrå vägg (nyansen "graniitti"). Skorstenen blir förresten ännu fixad, den ska inte bli sådär...



I arbetsrummet blev det sen ännu mera kontrast. Jag var lite osäker om jag skulle våga, men det blev nog just så bra som jag hade hoppats med en riktigt mörkgrå fondvägg (nyansen "basaltti").


I morgon blir det ännu en intressant dag på bygget, för då ska nämligen trappan monteras!


Joulukin hurahti tässä ohi, pitääpä noteerata se nyt täällä blogissa kumminkin tuon pienen kuvakollaasin verran. :) Menimme helpomman kaavan mukaan eli äidin valmiiseen joulupöytään. Ensi vuonna taitaa sitten olla omat joulusysteemit vähän jo eri lailla kun asutaan the talossa.

Raksalla on nyt maalaushommat enemmän tai vähemmän valmiit. On ihana katsella tuollaista valmista seinäpintaa! Maalivalinnat näyttää livenä sellaisilta kuin toivoinkin (muutoin valkoista, mutta parit tehosteseinät, kuten työhuoneen ihan tumma ja yläkerran aulan pehmeämpi harmaa) ja muutenkin koko urakka hoitui kaikin puolin näppärästi ja nopeasti. Hyvä hyvä!

Huomenna sitten jännätään seuraavaa isoa juttua, eli portaiden asennusta! 

2 kommentarer:

  1. Fina gråa nyanser. Jag tror vår ända gråa vägg blir i köket nu i början. Barnen får kanske varsin fondvägg, men har inte orkat fundera på det, men borde ju nog göra det nu ren, då det helt plötsligt skall målas.

    SvaraRadera
  2. Jo jag tycke också att besluten kom på nåt vis lite hastigt på. Åtminstone då man är van att älta alla val så länge. :)

    Till pojkens rum tyckte jag att det var svårt att välja målfärg, men det blev till sist en gråblå fondvägg.

    SvaraRadera