6 december 2011

Väggval

Spackelarbetet är bra på gång på bygget och i nästa vecka lär det börja vara dags för målaren/-rna att ta över. Med andra ord behöver jag börja veta vilka väggfärger som gäller och detta känns som det kom på lite hastigt!

Vitmålat blir det visserligen på en stor del av väggarna (ok, inte helt så där bara att vlja vilken vit nyans heller), men ett par fondväggar med tapet hade jag tänkt mig och med dem kan det ju behövas en annan färgnyans till väggarna bredvid än den vanliga vita.

I måndags hade jag en ledig dag, så jag passade på och kollade igenom tapetböckerna på ett par affärer och kånkade hem de bästa. Det känns att valet nog inte alls är klart ännu, men några tänkbara alternativ kommer här:





De två första är på förslag till arbetsrummet. En neutal naturnyans skulle stå sig ganska bra, tror jag, plus att den skulle plocka upp färgen på vår soffa. Arbetsrummet och vardagsrummet är ju bredvid varandra och kommer säkert i praktiken vara lite som ett enda utrymme när dubbeldörrarna står öppna.

Också mörkt grått kunde vara ett alternativ. Det i sin tur skulle upprepa hallgolvets nyans plus eventuella svarta/mörkgråa accenter i köket. Där funderar jag på att ha den lilla sidoväggen i svart, eventuellt också baksidan av glaset mellan över- och nederskåp.

Första bilden är en Boråstapet ur serien Etage, den andra ur Vallilas katalog Schöner wohnen. Den sista tapeten är från en kollektion vid namn Shadow on the wall. Den funderar jag på som fondvägg till sovrummet. Jag trodde ju nog att min beigea period var över, men där ser man hur det håller på och kryper tillbaks till en! :) Jag tänkte mig först nåt silverskimrande till sovrummet först, men det började kännas att det där gärna skulle få vara nåt aningen mjukare i alla fall.

Till sonens rum har jag ännu inte hittat nåt 100 % bra. Tror vi målar där i en blå nyans och piffar upp det hela med kanske lite ränder eler mindre målade eller påklistrade detaljer av nåt slag.

En annan utmaning är också hemvårdsrummet. Dit skulle jag också vilja ha nånting annat än bara vita väggar. Men de fuderingara kanske jag tar i ett annat inlägg.

Tasoitustyö talolla on hyvässä vauhdissa; ensi viikoksi pitänee jo olla maalarille maalinsävyjä tiedossa ja olen valintoineni vielä ihan vaiheessa! Valkoista maalipintaa on tulossa aika paljolti, mutta muutama sävyllinenkin sekä muutama tapettiseinä, jotka kaipaavat ehkä kaverikseen jotain muuta kuin valkoista maalia. Tapettien etsinnän kanssa olen aika hukassa, kuvissa yllä on pari tähänastista suosikkia, ekat työhuoneeseen ja viimeisin makuuhuoneeseen. Näyttää pahasti siltä etten pääsekään beessistä millään eroon, jotenkin vain huomaan niitä hypisteleväni. Makuuhuoneeseen kun kaipaa kuitenkin ehkä vähän pehmeämpää tunnelmaa kuin alun perin ajattelemani hopea, työhuoneessa taas voisi olla aavistus 50-60-luvun henkeä jonkun tuommoisen vähän tekstuuripintaisen tapetin muodossa. Luonnonsävyt matchaisi esim. okllarin sohvan kanssa, tumma taas eteisen ja ehkä keittiön yksityiskohtien kanssa. 

Pojan huoneeseen en ole löytänyt ihan nappivalntatapettia, joten mennään varmaan maalipinnalla ja pienemmillä tehosteilla (raitoja, sisustustarraa tms). Kodinhoitohuoneeseen on myös vielä hakusessa jokin juju, esim. pala jotain tummasävyistä ja naisellista tapettia. Mutta siitä lisää joskus myöhemmin...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar