11 december 2010

Inredningslärdomar, del 2

Så här ser köket ut i vårt hem nu. Det som här allra mest sticker i ögat på mig själv är det gamla matmöblemanget, som "must go". Men denna gång ska vi inte prata möbler utan fast inredning...

I byggskedet skulle vi helst ha velat ha högblanka skåp, men det blev vanlig, matt mdf på luckorna. Och vackert så. Det kan jag nog tänka mig i huset också. Beslagen gillar jag också fortfarande, likaså det att vi lämnade bort ljuslisterna under överskåpen. Bänkskivan i valnötslaminat känns däremot nog ganska "2006", så gärna nånting annat nästa gång. Men den grej som  redan från början harmat mest att vi inte satsade på, är att spisen är en fristående modell och inte infälld i arbetsbänken. Gillar inte springorna på sidorna. Och vad gäller spisen vore det ju lyxigt att sen i huset ha en modell som hade en sån typ av barnlås så man slapp det lösa gallret framför knapparna. Ok, det är ett smidigt ställe att hänga upp kökshandduken på, men helst skulle jag slippa det.

Vad gäller funktionaliteten, så ger jag här tummen ner för speciellt två saker (förutom det uppenbara att här finns för lite förvaringsutrymme). Mikrons oergonimiskt höga placering för en sån här invånare under 160 cm och beslutet att sätta mosaikplattor på väggen. I husets kök tror jag nog mera på nåt annat mellanrumsmaterial än kakel (glas? rostfritt?); det är ingen större favorit att hålla på och skura i fogarna. En mindre detalj är ännu diskhon, som är onödigt mycket räfflad till ytan. Det ska visst föreställa nåt slags avrinningsyta, men faktum är att jag nog knappast just placerat nåt där i syfte att låta vattnet rinna av ner i diskhon. I stället är fårorna bara regöringsmässigt jobbiga, så gärna nånting så slätt och simpelt som möjligt nästa gång.

I huset tror jag att köket kunde stilmässigt nog vara lite besläktat med vårt nuvarande. Troligen (svart-)vitt, men med tydligare horistontella linjer än nu (breda lådor nertill, möjligen kippskåp upptill). Lite mera satsat i spis och fläkt. Kyl/frys möjligen integrerade. Och att det blir köksö gör ju också sitt. Men hurudana skåp det exakt ska vara, vilken bänkskiva, och så vidare, de funderingarna sparar jag till en annan gång. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar