11 december 2010

Inredningslärdomar

På husfronten fortsätter vi att fila på kostnaderna. Funderar på att  byta ut vissa stålkostruktioner mot trä, balkongen till exempel. Nästa vecka får vi se hur mycket det gör prismässigt...

Inför den stundande lägenhetsförsäljningen har vi fotat vårt nuvarande hem lite, och samtidigt har jag lite reflekterat över vilka "inredningslärdomar" vi har med oss från denna boendemiljö. För knappa 4 år sedan, då detta hus byggdes, fick vi ju vara med från början av processen och välja alla ytmaterial. Nu är det intressant att se vilka saker man efter en sån här tidsperiod ännu gillar och vad man börjat störa sig på.

Ett exempel är färgsättningen i wc respektive badrum:

Det vita, stora kaklet är samma i båda utrymmena (också golvplattorna är samma, fast olika färger), men den gråsvarta stilen med den större kontrasten slår idag i mina ögon det neutrala, beigea med hästlängder. Fast svart nog just nu är en modefärg som jag nog lite aktar mig för, känns det nog att man inte ska vara rädd för kontraster och köra alltför mycket "överneutralt" heller. Utvändigt kommer ju det blivande huset också att vara vitt/mörkgrått, så detta kommer nog säkert att gå igen också på färgsättningen inomhus.

Min färgsmak har under de senaste åren gradvis ändrat från mjukare naturvita och varma bruna toner till den nuvarande lägenhetens kallare gråbeige och mullvadsbrunt. Och nästa steg ser nog ut att vara kritvitt och grått/svart.

Så att jo... färggrant är det ju inte direkt. :D En prydnadskudde med ett litet stänk ljusblått, det är nästan rafflande nog hos oss. ;) Som i vårt vardagsrum just nu:


På basen av denna bild kan man förresten göra en ordentlig tummen ner för den irriterande opassande vaniljfärgen på fönsterväggen, men tummen upp för fönstrena som går långt ner. Det blir det mera av i huset... och med besked!

Och för att ännu återgå till analysen av wc-bilderna ovan, så gillar jag den lilla wc:ns spegel så mycket mer, eftersom den kommer tillräckligt lågt. Trots att man får torka vattenstänk oftare, tror jag att jag i huset gärna kunde tänka mig att ha spegelyta ända ner till tvättfatet/bänkytan.

Belysningen gillar jag också bättre när ljuset kommer från sidorna.

Vad gäller badrumsskåp, var det ju redan för 4 år sen den mörka med ovanpåmonterat tvättfat som var den man gillade mycket mer än den andra, och så är det ju definitivt idag. Tummen upp för horistontella linjer (avlånga lådor), tummen ner för vertikala (skåp med mera höjd en bredd). Det mörka (IDOs SevenD) kunde nog nästan som sådant platsa i huset också, även om jag där nog vill ha mera förvaring och avställningsyta. Tvättfatsmodellen kunde kanske gärna vara en lite annan idag (nånting kantigare?), medan den kran vi drömde om i radhusbyggskedet (men aldrig skaffade), är nog ännu också på min drömlista till huset. Den här: Oras Il Bagno Alessi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar