8 november 2010

Tripp trapp trappor

Medan allt det praktiska på tomten börjar sin vintervila, får vi i stället satsa hårt på inredningsfunderingar i stället!

Ett viktigt val kommer att vara hurudan trappa vi ska ha. Betong, metall, trä? Vilken färg? Glasräcken eller nåt annat? Öppet eller "stängt" mellan trappstegen? Då jag surfarde runt fastnade jag för bl.a. de här inspirationsbilderna

Caava

Caava
 
House Tumle, presenterad på byggahus.se

Länsiporras



Länsiporras




Här är det lite väl mycket grått för min smak, men själva räcket är fint.
Taitamo



För vår del är det ju inte aktuellt med nån spiraltrappa, men måste ändå ta med denna bild för att visa på den fina kontrasten mellan mörka trappsteg och vitt räcke. Men i stället för sten skulle jag nog belägga trappstegen med nåt annat material.


 



Jag gillar också denna ljusgråvita färgsättning, fast stilen är en  helt annan.






Ett starkt alternativ är nog ändå såna här "täckta" räcken (heter det så på byggjargong?), som ju här på bilden inte ser så illa ut tillsammans med ett ljust trägolv.  Speciellt i övervåningens aula funderar jag på ett sånt här räcke i stället för glas  för att avskärma utrymmet lite mera från vardagsrummet nedanför och göra det mera till ett rum. Men men... å andra sidan är det ju nog fint med glasräcken också... Bilden är från Eva Solo som tillverkar ljusstakarna på bilden.





Tyvärr vill jag inte hitta nån riktigt bra bild på en hel trappa med såna där räcken, men det här är nu lite ditåt. Snyggt också med det eteriska, vita. Bilden är från kaksihuonettajakeittio.com.






2 kommentarer:

  1. Snygga och moderna trappor! Men har du funderat på hur mycket jobb det kommer att bli att torka fingerspår från så pass stora glasytor? Speciellt eftersom ni har barn.

    SvaraRadera
  2. Nå jo... inredning är ibland en kamp mellan det estetiska och det praktiska. ;)

    På glas syns allt, men fördelen är att det är enkelt att torka rent. Går små (och stora) smutsiga händer och kletar på en vit, målad yta (täckt räcke) kan det vara lite mer arbetsamt att gnugga rent, även om där ju inte syns allt lika lätt.

    Men, nån form av ledstänger, det lär behövas. Dels ur säkerhetssynvinkel (nåt att greppa om man håller på och ramlar...) men också ur smutsminimeringsvinkel.

    SvaraRadera