10 maj 2011

Grunden påbörjad!

Bygget har avancerat från markarbete till ett steg närmare nåt som ser ut som ett hus, eller åtminstone dimensionerna av det. Nu har det gjutits en "antura"... vad det nu heter på svenska sen, grundsula kanske? (Det är inte det lättaste att lära sig hela byggvokabulären på två språk...)

Jag hann nästa bli chockad över hur smått allt såg ut, när jag vid första anblicken bara tittade på de tomma utrymmena mellan det gjutna (hur ska man ens få in bilen i biltaket, typ :D) ... innan jag uppfattade att blocken som finns som formar runt "anturan", inte ju ska räknas med, hehheh. Men trots den insikten, nog ser ju allt ganska litet ut till ytan just i det här skedet, men så brukar det väl vara.





Biltaket och förrådet, sett från (västra) sidan av tomten.


Själva huset från samma sida. Förutom ytterväggarna syns här vart den bärande väggen mellan arbetsrum och trappa/hall kommer och platsen för några stålpelare (de gjutna fyrkanterna) och platsen för spisen (den bit som sticker ut från ytterväggen nertill på bilden). Entrén är i övre vänstra hörnet och den täckta delen av terassen i den övre högra.

För att det här inlägget inte ska bli så här rakt igenom byggteknist, ska jag rapportera om en inredningsanskaffning till huset. ;) I samband med elplaneringen funderade jag igenom vilka lampor vi skulle ha var. Till sovrummet tilldelade jag Tord Boontjes Garland, som vi har från förr. Men när mannen råkade vara på resa i helgen, kom jag på att be honom söka upp en Habitat-affär för att köpa en "girlang" till, så att det blir tillräckligt med volym i lampan. Våra Garlands är silverfärgade, så kanske det kan ses som en fingervisning om vart inredningen lutar där vad gäller färgval?

1 kommentar:

  1. Hyvältä näyttää! Kävimme itse asiassa katsomassa tonttianne viime viikonloppuna, kun vierailimme kaverimme työmaalla siellä teillä päin :)

    SvaraRadera