25 februari 2012

Award


Miia från Villa Hedda kom ihåg mig häromdan med en Lovely blog - utmärkelse, tusen tack för den! :) Utmaningen går ut på att berätta radom facts om sig själv, länka till den man fick utmärkelsen från och skicka den vidare till andra bloggar man gillar. Jag har varit lite dålig på att göra det tidigare, för det är så många fina bloggar som bl.a. finns i länklistan här bredvid och utanför den (borde uppdatera den...). Men denna gång ska jag faktiskt passa på och utmana några finlandssvenska bygg & inredningsbloggar: Villa Solbacken, där Byggare-Mom skriver om deras byggprojekt med ett språk som nu och då får en att dra på smilbanden, Livet på Bränntomt, där Jessica berättar om ett bygge som har väligt mycket likheter med vårt och Livet på Stenpärlsvägen, där Camillas familj redan är inflyttad och njuter av vardagen i ett nytt och vackert hus.

Mina små avslöjanden, denna gång då?

1.Som ni  märkt i blogginläggen, så såsar jag på i min vardag med två inhemska språk. Vilket som jag upplvet som det starkaste av dem, har varierat under åren, beroende på var jag bott och vad jag jobbat med.

2. Hemma hos oss talas det förutom finska och högsvenska också en österbottnisk dialekt som är av den svårbegripligare sorten. ;)

3.  En av de mest speciella arbetsuppgifter jag haft under åren, var att fungera som testanvändare för ett dataspel. Inte riktigt nåt angry birds dock, utan "bara" ett spel som används som läromedel.

4. Jag brukar inte baka särskilt ofta, men kring pojkens födelsedag brukar jag få lite storhetsvansinne och tror jag ska kunna och hinna skapa de mest vidlyftiga födelsedagstårtor. Resultatet brukar bli närmast sådär ditåt. Snart är det dags igen...

5. Jag har inte stått på (icke-slalom)skidor sen den obligatoriska skolgymnastiken på det pastell- och neonfärgade 80-talet, men nu har jag nästan övervägt att ge det en chans "av familjeskäl", eftersom pojken (obegripligt nog) tycker att det är roligare att skida än att skrinna. Sportlov nästa vecka!

Sain vähän aikaa sitten Villa Heddan Mialta ihanan blogitunnustuksen, kiitos kovasti siitä! :) Olen ollut vähän huono jakamaan haasteita eteenpäin, kun ihania blogeja on niin paljon, sekä tuossa linkkilistassani että muualla (pitäisikin päivittää tuota reunusta), mutta tällä kertaa ajattelin lähettää tunnustuksen muutamalle suomenruotsalaiselle blogille;  Villa Solbacken, jossa kuvataan rakennusporojektia hauskasti kirjoitettuun tyyliin,  Livet på Bränntomt, jolla on monia yhtäläisyyksiä meidän projektimme kanssa ja Livet på Stenpärlsvägen, jossa eletään arkea jo valmistuneessa, kauniissa kodissa.

ja omat tämänkertaiset tunnustukseni tulevat tässä:

1. Kuten blogistakin huomaa, soosaan arkielämässäni molemmilla kotimaisilla kielillä. Niiden väliset vahvuussuhteet ovat vuosien varrella vaihdelleet, riippuen missä olen asunut tai mitä tehnyt työkseni.

2. Meillä kotona puhutaan suomen ja yleiskieli-ruotsin lisäksi erästä erityisen vaikeatajuisena pidettyä murretta.

3. Yksi erikoisimpia työtehtäviäni kautta aikojen oli toimiminen tietokonepelin testikäyttäjänä. Kyseessä oli kylläkin "vain" opetusmateriaaliksi tarkoitettu peli, ei ihan mikään angry birds...

4. En ole kovin ahkera leipomaan, mutta pojan synttäreiden aikoihin minuun iskee kumma suuruudenhulluus ja kuvittelen osaavani ja ehtiväni saada aikaan vaikka mitä ihme kakkuluomuksia. Lopputulos tapaa olla lähinnä sinnepäin. Kohta on tuo aika vuodesta taas käsillä.

5. En ole vapaaehtoisesti hiihtänyt murtsikkasuksilla sitten pakollisen koululiikunnan, ajan, jolloin toppavaatteet oli pastellin- ja neonvärisiä. Mutta nyt ehkä joudun antamaan hiihdolle uuden mahdollisuuden, kun lapsi (jostain käsittömättömästä syystä) tykkää hiihtämisestä enemmän kuin luistelemisesta. Hiihtoloma, ilmeisesti ihan kirjamiellisestikin, on täällä alkamassa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar