3 februari 2012

Bloggutmaning och en kort byggupdate

På bygget har kakelläggandet nu börjat! Har inga bilder på det ännu (i morgon kanske), för under kvällens byggebesök var det ingen tid för nåt fotande. Vi hade nämligen fullt upp med att snabbt langa in bastupanalen som vi köpt för att hinna returnera släpkärran tillbaka till K-rauta före stängningsdags. Vi hann just och just!

Bastun kommer att få en svart vägg- och takpanel och det byggarbetet kommer att inledas på måndag. Själva bastulavarna är faktiskt inte skaffade ännu, men jag såg att Starkki hade färdiga element till reapris just nu, så det kanske kunde passa bra. Får se om man behåller dem träfärgade (tror de var gjorda av asp, dvs. ganska ljusa och jämnfärgade) eller om man ska behandla dem svarta också. Väggpanelen vi skaffade är färdigt svart, så det underlättar arbetet en hel del.

Mia som skriver om det fina och inspirerande husprojektet Villa Hedda, gav mig utmaningen att berätta 8 saker om mig själv. Har har i en tidigare utmaning  beskrivit mig själv ur inrednings- och boendesynvinkel, så nu tänkte jag för omväxlings skull berätta några saker mera om personen bakom bloggen.

Ihanan Villa Heddan Mia heitti haasteen kertoa 8 asiaa itsestäni! Koska olen joskus aiemmin kertoillut minusta enempi sisustus- ja asumisnäkökulmasta, ajattelin nyt valottaa vähän ihmistä blogin takana.

1. Jag är 40 år.
Olen 40-vuotias.

2. Jag jobbar inom den akademiska världen.
Työskentelen akateemisessa maailmassa.

3. Jag är bra på att hitta på ursäkter att inte behöva hålla på med motion.
Olen hyvä keksimään tekosyitä olla harrastamatta liikuntaa.

4. Som barn drömde jag bl.a. om att jobba på kiosk, på kosmetikaffär eller som astronaut. Sockerberoende, fåfäng och med storhetsvansinne? ;) 
Lapsena haaveilin työstä kioskin- tai kemikalion myyjänä tai astronauttina. Sokeririippuvainen, turhamainen ja suuruudenhullu? ;)

5. Jag är "mamma" till två hundar, en utsällnings, lydnads- och agilityveteran, och en yngre yrboll, som knappt alls fått nån träning.
Olen kahden koiran "äiti", toinen on iäkkäämpi näyttely-, toko- ja agilitykonkari, toinen enempi pellossa kasvanut nuori touhottaja.

6. Jag har en svaghet för Italien som semestermål.
Olen heikkona Italiaan lomakohteena.

7. Min senast lästa bok var Kadotetut av Marko Kilpi.
Viimeksi lukemani kirja oli Marko Kilven Kadotetut.

8. *kollar på klockan* Jag har en ovana att gå och lägga mig onödigt sent på vardagarna.
*katsoo kelloa* Minulla on paha tapa mennä arkisin turhan myöhään nukkumaan.


Raksa-updatena vielä että laatoitustyöt ovat nyt alkaneet! Kuvia en vielä kerinnyt tämäniltaisessa kiireessä ottaa, piipahdettiin talolla vain sen verran että saatiin saunapaneelit äkkiä sisään jotta ehdittiin palauttaa peräkärry rautakauppaan ennen sulkemisaikaa. Huomenna sitten ehkä, kun toivottavasti on enemmän edistystä kuvattavaksikin.

Saunaan on nyt sitten tulossa valmiiksi mustalla saunasuojalla käsitelty paneeli. Lauteita ei vielä ole (asennus alkaa maanantaina joten pitänee huomenna hankkia), mutta huomasin että Starkissa oli just nyt passelisti valmiit laude-elementit tarjouksessa, että ehkä sellaiset sitten. Saa nähdä jääkö ne puun (haavan?) värisiksi vai vedetäänkö niihinkin mustaa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar