5 februari 2012

Ett DIY-projekt att bita i

I helgen fick vi hem den sextiotals(?)byrå som jag skrev om i  höstas i det här inlägget. För att vara en ganska liten och sirlig sak, är den otroligt stadig och tung. "Lite" mer gediget material än den gjord av än den Malm-byrå från Ikea, som tävlar om samma plats i huset.

Lätt upputsad ser byrån ut så här:


Så detta är nu mitt lilla (eller kanske stora) DIY projekt, fast jag ännu inte riktigt vet vad allt jag ska göra åt den. Först och främst ska beslagen bytas ut och för det andra är toppskivan lite solblekt ställvis, så den borde åtminstone behandlas. Men eftersom jag inte är helt såld på mahognyådring, blir det nog kanske att måla hela möbeln vit, möjligtvis med undantag av benen/underredet. Skulle färgen ha varit mer åt ek-hållet, hade den kanske fått vara träfärgad, men nu skiftar den nog lite väl mycket åt det varma, röda och det tror jag inte går så bra i kombination med allt annat vi har.

Mitt typ enda möbelmålningsprojekt hittills i livet, var att måla en körsbärsfärgad vitrin vit, och den processen slog nog hål i myten om att det på nåt vis skulle vara det minsta enkelt och smidigt att måla om möbler. :D Så det är med ganska stor ödmjukhet jag närmar mig det här projektet.

Syksyllä pelastamamme vintage-lipasto saapui meille tuunattavaksi. Entisaikoina tekivät kyllä vähän tukevampaa ja kestävämpää tavaraa kuin nykyään, esim. verrattuna siihen Malm-lipastoon, joka kisaa vintagemallin kanssa samasta sijoituspaikasta talossa.

Saa nähdä miten isosti tuota nyt sitten kunnostetaan, vetimet ainakin menee vaihtoon ja päällystaso näyttää vaativan sävyn tasoittamista, eli alan kallistua koko komeuden valkoiseksi maalaamisen puolelle. Punertava mahonkiootraus ei kyllä ihan natsaa alakerran tilojen muun sisustuksen kanssa.. olisi ollut eri juttu jos tuo olisi ollut vaikka enempi tammen sävyinen.

Oikeastaan vain kerran aikaisemmin oon maalannut huonekaluja uusiksi (silloinkin tummasta, punertavasta puusta valkoiseksi) ja silloin opin ettei semmoinen homma ole yhtään niin yksinkertaista ja nopeaa miltä se joskus saadaan vaikuttamaan. :D Nöyränä tyttönä siis projektin kimppuun...

5 kommentarer:

  1. Pientä näperrystä varmaan tiedossa :) Meillä sama urakka kesällä Pompulan vanhan kirjahyllyn kans ;)

    SvaraRadera
  2. Vår byrå står fortfarande i vardagsrummet och ingenting har blivit gjort åt den ännu... Jag tror att vi i alla fall inte målar den vit utan i stället kanske betsar om den i en annan nyans. Lycka till med ditt projekt :)

    SvaraRadera
  3. Tsemppiä Minsku teillekin!
    Camilla, jo det skulle ju också förstås vara ett alternativ! Hade inte riktigt tänkt på det ens.

    SvaraRadera
  4. Tuossa on työtä. Yhdessä pinnatuolissakin oli:=) Kannattaa oikeasti käyttää hyvää pohjamaalia. Tsemppiä. Hienon lipaston olette pelastaneet.t.kirsi b

    SvaraRadera
  5. You might be eligible to receive a $200 IKEA Gift Card.

    SvaraRadera