1 januari 2011

Vilse i spisdjungeln

Gott nytt år! Det nya året 2011 kommer nog att präglas mycket av husprojektet, misstänker jag. I mina mest optimistiska drömmar tänker jag att vi till och med kunde vara infyttade i nya huset inom detta år. Nåja, lite orealistiskt kanske, med tanke på hur maklig takt vi avancerat i hittills, men man vet aldrig.

Tänkte börja detta års byggfunderingar med temat spisar. Hittills har de funderingarna mest kretsat kring vad som skulle vara en snygg spis. Typ nånting sånt här (bilderna är från www.funkkistakka.fi och www.takkakeskus.fi)



Ett dilemma är bara utrymmet vi har, där det egentligen skulle funka bäst med nån ganska smal spis, typ den på bild 3 med andra ord. Alternativt har jag gradvis börjat fundera mer och mer också på moderna kaminer.


I nuläget är jag ännu ganska lyckligt oventande om allt som gäller priser och teknik, och skulle uppskatta att komma över en "olika spistypers beståndsdelar och konstruktioner samt kostandsimplikationer - for dummies". En utgångspunkt är dock Jämeräs samarbetsdeal med Uunisepät, där vi skulle få en spis i den här stilen med skorsten och rubbet (=visar nivån på min detaljkunskap ;) ) installerat för ca 5 000,-.

Eller kanske med svart kakelyta (vitt kakel skulle också vara jättesnyggt, men det kanske mörknar av sotet?)
Men det känns nog svårt att veta vad som riktigt lönar sig... Att ta nåt sånt där enkelt all-inclusive system, eller borde man ha en murare att mura den? Och vilka delar och moment finns där nu riktigt (hormi, piippu, pellitys bla bla bla...) och vilken firma skulle sköta vad på det kostnadseffektivaste sättet?

Jag tenderar ofta att själv vara intresserad av främst två saker då det gäller byggande och inredning, utseende och pris. Och teknik till den mån den har en inverkan på de förstnämnda. Men visst, spisen har ju nog en energifunktion också, så visst får det ju lagra och avge värme. ;) Plus, från en funktionell synvinkel, jag undrar med kaminmodellerna, är de månne såna som blir heta till ytan och man måste akta sig för att röra dem när det brinner i dem? Hmm, inte så fiffigt kanske i barnfamilj. :/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar