26 mars 2011

Golv

I dag var jag och bekantade mig med Novafloors rätt nyöppnade parkett-/laminatutställningslokal i Vasklot. Jag hade kollat på sortimentet på nätet redan, men inte blivit sådär jättesåld på nån av modellerna. Men när jag såg golven  live blev det andra bullar. Nu har vi nog ganska så starka alternativ till golv i huset!

Tog hem några provbitar (det kan man också beställa via nätet, till kännedom för såna som inte har vägarna förbi Vasa) som vi nu gått och mallat med och tummat på. Den som är längre fram på bilden, är en mattlackerad vit parkett (Parador Tammi arctic 3-sauva) och den längre bort en enstavig eklaminat av samma märke. Ytan på parketten är helt underbar, måste jag säga. Len och genuin och inte alls sådär jobbigt hal och glasig som lackade parketter och många laminater ofta är (här tänker jag bl.a. på ergonomin för familjen fyrbenta medlem; mindre slir i de fartfyllda tassarna). Att ha de här provbitarna är ganska kul, nu får man ju testa och se hur mycket golvet håller när man provat att hacka och skråma och kleta på dem. Inledningsvis kan jag konstatera att parketten ju nog får lättare skråmor av lite "misshandel", men att fingeravtrycken syns direkt i laminaten, men inte alls i den matta parketten.

Färgen på de två är väldigt lika, en gråbeige som kanske går lite mer åt "hudfärgat" än gult. Lite ljusare vore kanske allra bäst, men väldigt nära det önskvärda är de nog. Det som är det mest störande, är att parketten - den härligare av dessa två - kan ha märken efter kvistar. Alltså såna där mörka prickar, som man kan se på den här större bilden. :-/

Bild Novafloor/Erikoisparketti.fi

Hmm. Kvistfriare alternativ fanns ju också, men då var naturligtvis prisnivån också en annan...

Men, men. I dagsläget kunde jag tänka mig att sätta parketten i nedre våningen och laminaten på övervåningen. Men eftersom det är ganska lång tid tills golven ska läggas, så hinner det ju hända ett och annat på marknaden, så bäst att inte ännu helt utlysa dom här till husets golv. Men starka kandidater i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar