20 mars 2011

Metalltrappa?

Den här veckan har vi haft en träff med ansvariga mästaren och diskuterat igenom aktuella saker. En hel del entreprenörer är ännu obokade, det får vi nog börja prioritera nu och få saker och ting i lås. Inledande möte har jag försökt få inprickat också, och skött lite andra byråkratiska ärenden. Små steg framåt.

I slutet på veckan hörde elplaneraren av sig med punktritningarna. Tacka vet jag Google, som hjälpte till med att "knäcka koden" till vad de alla små krumelurerna på ritningen betydde. :D

Köksofferten och konstruktionsritningarna väntar jag ännu ivrigt på.

Men en annan intressant offert som damp ner i mailen, var från en firma som heter Bromans metall. De erbjöd en metalltrapa med glasräcken till ett pris som lät ganska rimligt. Firman i sig är obekant för mig (har nån erfarenheter så berätta gärna!), men de har tydligen bl.a. levererat trappan till ett av bostadsmässhusen i Vasa 2008...jag tycker att den här bilden ser ut att vara från Talo Fokus.

Metallstomme alltså (sån där med en balk som på bilden också), trappsteg i vitlaserad björk och räcken i glas. Kanske inte så dumt? Men frågan är närmast om vi ska ha en metalltrappa eller en i sten... det har vi inte riktigt bestämt.

Och ännu, på tal om vitlaserat... Jag hittade en bild på ett tänkbart golv, en laminat från Pergo som ser ut så här:


70203-0184 Valkoinen Saarni

Nu har jag ju inte sett den live ens, så det kan ju hända att den känns för vit. Men nånting lite sånt där har jag tänkt mig, vitlaserat, lite matt i ytan (för att undvika det hala, plastiga intrycket) och gärna med ganska lugnt och måttligt trämönster utan nån stor kontrast i ådringen. Inte för gult, brunt eller rosa i nyansen, inte heller helt kritvitt (tror jag) och inte rustikt patinerat. ...och inte för dyrt. Piece of cake, att hitta sånt, hehe... :)

2 kommentarer:

  1. Meille tulee tuon tyyppiset portaat Taitotuotteelta (http://www.taitotuote.fi/), suosittelen! Kts. http://kotilahelaan.blogspot.com/2011/02/portaat.html

    SvaraRadera
  2. Kiitos vinkistä! Itse asiassa just tänään satuinkin surffaamaan teidän porrasjuttuihin ja ihastelin kuvia!

    SvaraRadera