26 augusti 2011

Frågor & svar

Jag fick häromdan en trevlig överraskning av en annan Jämeräbyggar"kollega", Jonna, från bloggen Projekteista isoin, som utmanade mig att svara på några frågor...








1. Suosikkiväri? (Favoritfärg?)

Vit, om jag måste välja en. Vitt funkar alltid. Smaken ändras ju lite med tiden och modet, så just nu gillar jag också kalla, gråa nyanser och svart. Ljusa, naturnära färger (typ sand, ljust trä) har också följt mig genom åren, men jag fick en överdos beige i förra hemmet, så för tillfället är de lite i offside, men kommer säkert tillbaka ännu. Och så måste jag också erkänna att jag under den minimalistiska ytan också har en viss förkärlek till pasteller. Mera diskreta och dimmiga nyanser av t.ex. ljusblått och rosa som accentfärger till en neutral bas, och starkare karamellfärger som turkos och pistagegrönt t.ex. till barnrum. 


2. Suosikkieläin? (Favoritdjur?)

Hund! 
I vårt hushåll huserar två ljuvliga dvärgschnauzerpojkar.<3


 3. Suosikkinumero? (Favoritsiffra?)
Jag vet inte om jag har nån egentligen, men då det gäller inredning, brukar det se bra ut att ha 3 stycken av saker och ting, så jag svarar 3.

4. Suosikki alkoholiton juoma? (Alhoholfri favoritdryck?)

Jag har kommit lite ifrån att dricka sötade saker, så jag svarar vatten och kaffe. Specialkaffe gärna.

5. Facebook vai Twitter? (Facebook eller Twitter?)

Facebook.

6. Intohimosi? (Din passion?)

Inredning och design överlag hör väl till de större och mest långvariga passionerna. Men jag blir periodvis entusiastisk åt olika "projekt" (huset nu som ett exempel) för att sedan engagera mig i nåt annat.

7. Saada vai antaa lahja?(Att få eller att ge presenter?)

Att ge, speciellt när det man ger är väl genomtänkt. Men visst är det roligt att få också.

8. Suosikkikuvio? (Favoritmönster?)

Jag är jättedålig på mönstrat, t.ex. de flesta textilerna hos oss är enfärgade. Ränder eller annat diskret och grafiskt är väl det som går bäst hem. Men det är nog mera stilen och helheten  som avgör om ett mönster  tilltalar.


9. Suosikkiviikonpäivä? (Favoritveckodag?)

Lördag
:)

10. Suosikkikukka (Favoritblomma?)

Inte så stor skillnad, bara den är vit. ;) Jag gillar bl.a. rosor, tulpaner, neljkor, pioner, orkidéer… eller sen om man tänker växter överlag, såna som är lite mera ”stadiga” med tjocka och glansiga blad, som svärmorstungor och olika stenpartiväxter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar