10 augusti 2011

Golvlaminat

Att välja golv till huset har inte varit den lättaste uppgiften, när man ska hitta nåt med rätt utseende, kvalitet och pris... och när man tenderar att älta fram och tillbaka om det ena eller det andra nu skulle vara snyggast.

I ett tidigare inlägg har jag nämnt en Pergo-laminat, som jag bongat på nätet nån gång och blivit förtjust i. Sedermera konstaterade jag att den nog var lite i dyrare laget, men se nu dök den upp till reapris hos RTV! Yey! Jag hämtade hem en provbit för testning och konstaterade att färgen och "mönstret" (eller bristen på mönster, snarare) är perfekta. Detta golv skulle bli jättesnyggt mot vita, gråa och svarta saker, och också lite färgranare grejer. Kvaliteten verkar hållbar (livstidsgaranti). Det enda minuset är att ytan nog är lite väl slät och hal, vilket också ger ett lite onödigt plastigt intryck med tanke på att det nog är frågan om en lite bättre sorts laminat. :/ Ett annat minus är väl att vitt golv kanske inte är det mest praktiska i en familj med svarthåriga hundar, men sånt får man ta. Men om jag inte hastigt hittar nån liknande till samma pris som skulle vara mattare till ytan, tror jag nog att det blir att köra på denna Pergo.

Så då får man börja matcha övrig färgsättning på golv och väggar på basen av den. På RTV testade jag t.ex. matcha laminaten mot ett golvkakel i mer eller mindre samma ljusa nyans; det sku kunna vara nåt för tamburen. Jag har nog suttit lite fast i resonemanget att tamburgolvet ska vara grått eller svart, men jag tror nog att det sku bli bra också om övergången mellan klinker och laminat blir så obemärkt som möjligt, när utrymmena ändå flyter ihop.


5 kommentarer:

  1. vi hade först hittat "det helt perfekta laminatgolvet" också det från Pergo. Av flera olika människor fick jag dock höra negativt om Pergo, att det nöter massor på kläder... Vet sedan inte hur stor skillnad det är mellan ett Pergo och annat märke men från Villen Parketti rekommenderade de i stället Quick-Step vilket vi också tog. Lycka till med valet :)

    SvaraRadera
  2. Camilla, nu när du säger det så kommer jag ihåg att jag hört det där med nötningen. Har säkert att göra med hus sträv ytan är. Hade hem ännu nån modell och testade lite glida med strumpfötterna på dem, så faktiskt så var det mera friktion i Pergon än i de andra. På ett sätt är det ju bra att man inte halkar, men avigsidan är förstås att det nöter. :/

    Villen parketti har vi faktiskt ännu okollat. Vi hade en quick step därifrån i förra lägenheten och den var nog bra. Får nog se där ännu innan vi beställer nåt.

    SvaraRadera
  3. Lattian valinta ei ole helppoa:) Meillä on ollut monia lattioita ja jotenkin mä en usko tänäpäivänä enää laatuun ollenkaan. Yksikään laminaatti ei kestä 11v poikaa. Laattalattia pojille:)

    SvaraRadera
  4. Kirsi, meinaatko? :)
    Pitää varautua henkisesti jo lattiarempan riskiin sitten joidenkin vuosien päästä. ;) Jos vaikka kuosiinkin kyllästyisi...

    SvaraRadera
  5. Det är inte det lättaste med laminaten... Tycker så många har "fula" mönster. Äntligen har vi hittat rätt färg och med lite mönster.

    SvaraRadera