7 juli 2011

Bostadsmässans inredningar - out now!

För en inrednings- och arkitekturfantast som jag, är den årliga Bostadsmässan en riktig höjdpunkt på sommaren och det har också blivit en hel del mässbesök genom åren, sju stycken, räknade jag mig till. Allt från Torneå 1987 och Jakobstad 1994 (jo, jag fick nog googla fram årtalen) till de senaste årens  mera målmedvetna finkamningar av mässutbudet. 

Mässan hålls ju i år i Karleby och den öppnar den 15.7. Några tidningar har redan hunnit visa inredningsbilder från en del mässobjekt, men nu lär den officiella mässkatalogen vara ute och inredningsbilderna finns tillgängliga på www.asuntomessuopas.fi. Det gäller att läsa på och surfa så man vet sen på mässan vad man vill fokusera på att se närmare i verkligheten och vad man eventuellt kan skippa. ;)

Vad gäller inredningssidan i vårt byggprojekt har jag nu senast funderat en del på kakel... till den grad att jag t.o.m i trafiken spanat in kantstenar och asfalt och funderat ifall deras nyanser kunde passa i vårt hus! :D Lite overload-varning med andra ord...

Häromdagen var jag till Starkki och pratade kakel med deras inredningsplanerare. Jag fastnade väldigt för denna 3x3 mosaikmodell, dels för utseendets, men också för prisets (under 20 e!) skull.




Den tänkte jag till nedre våningens badrum; både till golvet och till nån del av väggarna, tillsammans med stora, vita, matta plattor.

En golvkakelmodell som är väldigt tänkbar åtminstone tillövervåningens våtutrymen är nåt som hette Iside; den fanns både i större format (hemvårsdrum och wc-delen av badrummet) och 10x10-storlek till de ställen som kräver lutning i golvet, dvs duschen och bastun. Möjligen kunde man använda stenlisten på bilden lite som en "tröskel" där storleken på plattan ändrar. På bildkollaget här försökte jag matcha kaklet med materialen i klädvårdsrummet och jag tror det kunde funka helt bra. 
Väggkakel till badrummet återstår ännu, likaså plattorna till entrén och kuraduschen. Att använda de där samma mörkgråa där också är en möjlighet, men bl.a. Laattapiste hade nog också en hel del passliga  alternativ när jag kollade i deras butik idag. Men man behöver nog bestämma laminat/parkettnyansen och ytterdörrsfärgen först, innan man väljer plattorna.

2 kommentarer:

  1. En väninna hade på känn att vi kommer börja bo nästan grannar och tyckte jag skulle kika in i din blogg! Jag är verkligen tacksam att hon tipsade mig, din blogg gillar jag riktigt mycket :)

    SvaraRadera
  2. Hej Camilla,

    Vad kul att du hittade hit! Vi ser fakiskt ut att bara vara ett stenkast från ert hus! Det jag tillsvidare hann läsa i din blogg (måste återkomma med bättre tid...) så verkar det ju att ni har fått ett jättefint hem! :)

    SvaraRadera