15 juli 2011

Fortsatt montering och ytmaterialvånda

Monteringen har fortsatt på bygget och takets form börjar träda fram. Biltaket och förrådet börjar också snart vara klara.




För egen del har arbetet däremot stått stilla. Vi kom nämligen på att mellanväggarna i övervåningen borde muras före man gjuter golvet där, så innan vi fixat till den entreprenaden nu ex tempore (i huspaketet ingick bara själva materialleveransen till innerväggarna och inte monteringen) så gick det harmligt mycket dyrbar tillgänglig (semester)tid åt. Och billigt blir det inte heller, men det är nu samma monteringsgäng som ska fortsätta med jobbet med innerväggarna, så hoppeligen blir det i alla fall snabbt färdigt. Så nån gång nästa vecka får vi sen börja jobba på själva också.

Eftersom vi hade lite "dödtid" passade vi på och gjorde en semestertripp till Tammerfors och rusade igenom Ikea då också på samma gång. Vi konstaterade bl.a. att deras garderober kunde vara helt möjliga till sovrummen, likaså spanade vi in lite matgrupper och jag blev nog ganska positivt överraskad av att de verkade vara av helt ok kvalitet. Fortsätter budgeten att spricka, så är jag inte förvånad om vår matgrupp kommer att inhandlas på Ikea. Men grr vad det harmar att det blir extrautgifter i själva stommen i stället för i inredningen!

Sen senaste blogguppdateringen har vi också varit och tittat på mera ytmaterial. Jag fattar inte hur jag nånsin ska lyckas välja väggkakel bland allt fint som finns! På Hartman blev jag helt vimsig av utbudet... och nog är det ju svårt att göra val när ingen yta är helt bestämd och som man kunde ha som utgångspunkt.

Vad gäller golv, så märkte jag att jag fotat ett och samma laminat på flera affärer, vilket ju måste betyda att det skulle vara ett bra val, eller? Karitma/Krontotex Major Oak White:


Men i samma prisklass är ju nog Parador-parketten jag skrivit om tidigare (biten längre ner).


Den var vi och kollade på "live" igen idag. Och nog är ju en matt parkettyta bara för härlig... synd bara att den skråmar så lätt. Svårt med utseende och känsla vs. funktionalitet... :/

2 kommentarer:

  1. Jag känner samma ångest inför valen av ytmaterial. Det finns SÅ mycket att välja på och helst skulle man ju se det installerat innan man bestämmer sig! Tråkigt då budgeten spricker, men vad kan man. Själva inredningen är ju sedan ett evighetsprojekt att jobba på.

    Lycka till med byggandet och ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Ja det är verkligen inte lätt att välja material men ifall man åtminstone har färgskalan på det klara så är man ju en bit på vägen :) Vi har både köksbord, köksstolar, garderober till barnens rum och en hel del annat från Ikea och hittills är vi åtminstone nöjda! Det bästa är ju att deras produkter är så billiga att man kan unna sig att köpa nytt tidigare än om man handlar riktigt dyra grejer!

    SvaraRadera