30 juli 2011

Plock från Bostadsmässan

Häromdagen tog jag mig lite egentid och åkte iväg ensam för att kolla in bostadsmässan i Kokkola. Eventuellt blir det ett besök ännu med hela familjen.

Jag tyckte mässan var riktigt bra; fint väder, inte för mycket trängsel om man jämför med då mässorna är i större städer, trevligt, havsnära område och många hus som jag skulle karakterisera som "passliga" mässhus, dvs. såna som man kan relatera till, dvs inte helt överdrivet lyxiga och pampiga, men som ändå var givande att se på. Till det yttre gillade jag förstås de vita, rappade husen (Merilinna, Anvia Koti, Villa White, Rantakivi och, kanske inte så otippat, Jämerä-Cubista), men nog fanns det också trähus i mer traditionell stil som också hade sin charm. På inredningssidan igen var det det moderna, helvita och svartvita jag gillade, och det fanns det en hel del av, men nog måste jag också medge att  t.ex. Kirsi Valantis inredningar i mjuka toner i Kannustalo-husen också är otroligt harmoniska och vackra.

Kameran gick varm och med mig hem jag jag en hel del inspirerande bilder. Här kommer några kollage på sånt som jag själv fastnat för (klicka på bilden om du vill se den större).

Ytterarkitektur

  Fina vyer




Belysningsdetaljer


Kök

Här är ett av de konkreta tipsen på den andra bilden: eluttag i bottnen på överskåpet hålls osynligt bakom köksluckan om man höjer upp skåpbottnen lite.

Möbler och andra detaljer



Fina våtutrymmen



Sovrumsstämningar



3 kommentarer:

  1. makeita kuvia! Tosin kovin samanlaisia, mutta taitaa johtua kuvaajasta. ;) Vai oliko värimaailma noin samankaltainen eri taloissa? Ei kai?

    SvaraRadera
  2. Juu ei toki kaikki ollut tuota samaa tyyliä, oli siellä ihan variaatiota kyllä. Mutta omaan silmään vaan aina tarttuu nämä tietyt. :)

    SvaraRadera
  3. Kiitos maistiaisista!Pääsemme mitä ilmeisemmin tiistaina itse messuille. Moni on kehunut messuja. Pitää ilmeisesti tyhjätä kameran kortti ja ladata akku=)t.kirsi b

    SvaraRadera