4 oktober 2011

The heat is on!

Japp, nu har vi igång värmen i huset! Torka, torka nu bara, så att vi kommer igång med väggarna sen.

I dag blev det också "nyckelfärdigt", dvs.vi fick låsen på plats och de nya hemnycklarna i handen. Det känns nog symboliskt ganska häftigt, trots att man ju inte öppnar dörren till nåt färdigt hem med dem ännu på ett bra tag.

Timmermannen, som ska jobba med träkonstruktionerna och annat smått och gott, meddelade att han börjar om två veckor. VVS-monterandet är mer eller mindre klart för stunden; elpannan och ventilationsapparaten är på plats. Det som nu händer närmast framöver är mest elarbete och säkerligen lite eget fixande; de fåror vi hackat ur åt alla rör ska spacklas igen och liknande.

Köksleveransens tidpunkt har vi också lite funderat på. Tror det kan bli aktuellt strax i början på januari? Jag blev riktigt tvungen att ta fram kalendern och samtidigt spekulera i när man skulle våga säga upp temporärlägenheten. Den är ju en bostadsrätt, så det ska vara 3 månader på förhand... så hoppas att det inte händer nåt riktigt överraskande på slutet!

Trappan kommer också att levereras nu om ca en månad, eller delvis i alla fall. Själva metallstommen kan ju vara lite lämpligare att gå upp- och nedför mot en ynklig trästege redan nu under byggtiden, men glasräckena och andra känsligare delar monteras först sen mot slutet.

På inredningsfronten intet nytt, ännu i alla fall. I morgon passar jag dock på och far på inredningskväll till Hartman. Jag är ännu ett enda stort frågetecken då det gäller kakelval, så jag ser fram emot att bl.a. få höra om Pukkilas nyheter.

4 kommentarer:

  1. jag såg Hartman annonsen och tänkte "yes, dit skall jag åka" ända tills jag insåg att vi inte längre är i det skedet... ;) Hoppas du får bra idéer därifrån!

    SvaraRadera
  2. :D Jag kan tänka mig att instinkten sitter i ett tag!

    SvaraRadera
  3. Nyt multa meni ihan ohi tuo Hartmannin ilta, höh:) Voin vain kuvitella miltä tuntuu saada avaimet omaan taloon! Teillähän pian muutetaan:)

    SvaraRadera
  4. Et Kirsi missannut mitään ihmeempää ohjelmaa, mutta kiva oli katsella valikoimia kaikessa rauhassa. :)
    Muutto tuntuu kyllä vielä niin kaukaiselta että aika hassua kun on avaimet jo nyt!

    SvaraRadera