28 oktober 2011

Veckans update

What's new?

På inredningssidan var jag på planeringsmöte till Laattapiste häromkvällen. Det var dock mera ett briefingtillfälle, själva genomgången av deras förslag på kakel/klinker är först senare. Jag har visserligen varit till deras butik flera gånger och lusläst deras digra katalog, så jag har någorlunda koll på vad jag tycker själv jag skulle vilja ha därifrån. Men får se om planeraren hittar på nåt oväntat och intressant och vad prislappen riktigt blir i slutändan.


Vad gäller det mera konkreta på bygget, så har speciellt nu i slutet på veckan olika entreprenörer varit i farten.  VVS-gänget har installerat varmvattenberendaren (Jäspi solar tyckte jag att den hette), kopplat på vattnet och fixat till det sista rörgrejorna så allt är i skick tills timmermannen på måndag börjar sänka ner taken i tambur, kök och våtutrymmen. Idag var det sen elarbete på agendan och nu är elrören i väggarna ganska långt klara för att spacklas över.

Idag satte också Jämeräs underentreprenör igång med de sista träarbetena uppe på mellantaket. Det är ett arbetsmoment som nog tog lite väl länge att organisera ihop, meningen från början var ju att fixa det direkt efter att stommen blivit färdig. Så blev det nu sen inte, men som tur är, är det inget som har stört tidtabellerna för andra moment desto mera. I morgon borde det i alla fall klart och också blåsullen är beställd dit. Därmed börjar Jämeräs del vara avklarad.
På kvällarna har vi också själva varit ganska på gång på huset. Förutom det eviga städandet, kan jag kan stolt rapportera att undertecknad medelst stämjärn, metallspatel och tapetkniv nu gått igenom alla golvkanter i övervåningen och skurit/knackat bort kantband/bitumen och betongskrovligheter. Jag är 100 på att det finns smartare och effektivare sätt att göra det än mitt var, men gjort blev det nu i alla fall. :)

I helgen fortsätter vi för fullt med att spackla fast rörfårorna och snygga till väggarna. Fast på byggmässa borde man också hinna ett varv. Såg bl.a. kakelfirmor, dörrleverantörer och köksmaskinförsäljare på utställarlistan. Det är ju sånt vi har oskaffat ännu, så jag hoppas att de kanske kunde ha några bra mässerbjudanden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar