19 maj 2011

Dörrar, dörrar

Valet av ytterdörr är inte ännu klart; vi ville inte ha med den i fönsterleveransen ännu, eftersom vi då skulle ha behövt lagra den nånstans för senare installering. Förutom ytterdörren har vi också innerdörrarna ännu att skaffa; det som kommer i Domus' leverans (som en del av Jämeräs huspaket) är bara terass-, balkong- och förrådsdörrarna.

När jag surfat och kollat på dörralternativ, såg jag att Skaala hade ett inrednings-/testningsverktyg på sin sida: Skaalasi. Det som gjorde det extra intressant var att en av testbilderna har en hel del likheter med hur aulan/allrummet i vår övervåning kommer att se ut, och där var det ju förstås kul att testa olika, alternativa dörrar. Faktum är att jag t.o.m. överväger innerdörrar i mörkgrått, dvs. samma nyans som återkommer i detaljerna på utsidan av huset. Typ så här:



I såna fall kunde man plocka up färgen också t.ex. i golvkaklet i hallen och/eller i de synliga stålkonstruktionerna (pelare, trappa?).

Men... Att våga eller inte våga? Att gå på det bombsäkra, vita eller på mera wow-faktor och risk?

Det som jag haft som inspiration i bakhuvudet är bilder jag sett av Ulla Koskinens hus Lato (av Kannustalo). Där är det förstås också långt de mörka fönsterkarmarna som gör intryck (våra blir ju nog vita på insidan, fast de är mörkgrå på utsidan). Fina saker här överlag!

Bild: Deko


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar